PUTRAJAYA - Bagi melindungi pengguna dari ditipu dan mengalami kerugian,
Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan
(KPDNKK) menegaskan, para peniaga online wajib mempamerkan segala
maklumat mengenai barangan atau perkhidmatan yang hendak dijual kepada
pelanggan sebelum sesuatu transaksi dilakukan, lapor New Straits Times.
Penguat kuasa KDPNKK akan mengambil tindakan tegas terhadap mana-mana
peniaga online, termasuk yang beroperasi di media sosial seperti
Facebook dan Instagram, jika gagal mempamerkan harga barangan dan
perkhidmatan.
Ini termasuk tindakan akan diambil terhadap peniaga online yang meminta
pengguna menghubungi mereka secara peribadi untuk makluman harga
seperti, "PM me, sis!", dalam ruangan komen iklan barangan/perkhidmatan
yang dijual.
Pengarah Bahagian Penguat Kuasa KPDNKK, Datuk Mohd Roslan Mahayudin
berkata, mana-mana individu yang menjalankan perniagaan online didapati
tidak mematuhi lapan perkara yang disenaraikan oleh KPDNKK boleh didenda
RM50,000 atau hukuman penjara tidak lebih dari tiga tahun atau
kedua-duanya sekali.
Akta Perlindungan Pengguna 1999 mewajibkan peniaga memaparkan maklumat (di laman sesawang) seperti berikut:
- Harga penuh barangan atau perkhidmatan, termasuk cukai dan pengangkutan atau kos-kos lain;
- Nama individu yang mengendalikan perniagaan atau syarikat dan nama perniagaan;
- Perniagaan atau nombor pendaftaran syarikat'
- Alamat e-mel, nombor telefon atau alamat orang yang menjalankan perniagaan;
- Huraian dan ciri-ciri utama barangan atau perkhidmatan
- Kaedah pembayaran;
- Terma dan syarat' dan
- Tempoh masa penghantaran
"Kami mahu pengguna dilindungi dengan lebih baik. Hak-hak mereka perlu
dilindungi dan mereka dapat membuat keputusan untuk membeli berdasarkan
maklumat seperti harga produk atau perkhidmatan, dengan siapa mereka
berurusan dan caj tersembunyi, di hujung jari mereka.
"Sebagai contoh, jika seseorang itu menjual kucing, dia mesti
mempamerkan harga yang dia mahukan untuk kucing tersebut. Dia tidak
boleh mengatakan 'Sila PM jika berminat', tidak lagi (dibenarkan berbuat
demikian)," katanya.
Justeru, Roslan meminta orang ramai melaporkan kepada pihak KPDNKK jika
terdapat peniaga online yang gagal mematuhi lapan perkara tersebut
dengan menghubungi talian 1-800-886-800
Facebook comments for blogger brought to you by 1Rakyat Blog
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Blogger Comment
Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.